Over Chanthal
Social tech & e-commerce expert, spreker en auteur
Je werkt in de tech of e-commerce en vindt het super om het leven van mensen makkelijker te maken. Maar je maakt je zorgen en twijfelt of het met je bedrijf wel de goede kant op gaat. Je zet vraagtekens bij de huidige werkwijze van het bedrijf waar je nu werkt en daar zou je graag iets aan willen doen
Als adviseur, spreker en auteur help ik professionals om na te denken over meer sociale tech en e-commerce. Ik inspireer en geef je inzichten zodat technologische ontwikkelingen niet alleen in dienst staat van iedereen maar dat er ook een organisatiecultuur is waarin iedereen kan excelleren.
IK STREEF NAAR EEN WERELD WAARIN TECH IN DIENST STAAT VAN IEDEREEN.
Hoeveel procent van de klanten starten wel het bestelproces, maar rond het koopproces niet af? En hoe zorg je dat het gemiddelde bestelbedrag omhoog gaat? Het mooie aan e-commerce / technologie is namelijk dat alles te meten valt. Ik was altijd bezig met het analyseren van data zodat klanten deze informatie misschien wel mee zouden nemen in de verdere ontwikkeling van de webshop.
Ik schreef blogs over het nieuwe goud en gaf presentaties. Altijd op zoek naar nieuwe tools om nog meer uit data te kunnen halen. En daarvoor gewoon klantdata gebruiken vond niemand vreemd of niet kunnen. Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met een customer data platform, software waarmee je alle data kan koppelen en slimmer kan maken met AI was ik verliefd.
Ik zat in een bubbel waar dit soort initiatieven werden toegejuicht, waar geen sprake was van een aanspreekcultuur en waar grenzen ontbraken.
Een cultuur waarin het normaal is dat de hardste schreeuwer het meeste salaris krijgt, promoties op een schimmige wijze werden toegewezen en waarin we de klanten van onze klanten allesbehalve op nummer 1 zetten.
Totdat het mij begon op te vallen op basis van welke informatie ik bepaalde advertenties zag, de hoeveelheid neuromarketingtechnieken die ervoor moesten zorgen dat ik maar bleef kopen en ik kwam erachter dat ik minder salaris kreeg. Voor mij was het tijd om mijn mond open te gaan doen.
Met de keynote ‘De duistere kant van techniek’ wist Chantal op een onderhoudende manier met vele actuele voorbeelden een goed beeld te schetsen.
Ik zou haar zeker aanbevelen als spreker!
Wat doe ik?
Met meer dan tien jaar ervaring in tech en e-commerce ken ik die wereld van binnenuit. Een wereld met veel positieve, maar helaas ook negatieve kanten. Dat kan beter.
Als spreker, auteur en expert geef ik:
– Inzicht in de positieve en negatieve kanten van de techwereld gebaseerd op feiten, wetenschappelijk onderzoek en persoonlijke ervaringen
– Inzicht in kleine, concrete stappen die mogelijk zijn op weg naar een organisatiecultuur in de techwereld waarin iedereen kan excelleren
– Inspiratie, handvatten, kennis en ervaring voor een meer sociale en eerlijke tech sector
Ik werk voor en met
En verder?
Werken in tech vind ik geweldig! Ik hou van leren en dat komt daar heel goed van pas. Door de enorme leercurve kun je vandaag fluitend wat je vorig jaar heel lastig vond. Toch zijn niet al mijn ervaringen even positief.
Ik ben opgegroeid in een diverse wijk op Rotterdam-Zuid. Daar komt ook mijn geen woorden maar daden mentaliteit vandaan.
Mede vanwege mijn autisme weet ik hoe het is om anders te zijn maar zie ik ook dat dit van enorme waarde is voor mijn werk als spreker, auteur en adviseur. Het onderwerp sociale tech is namelijk mijn dinosaurus.
Als laatste sta ik echt bekend als boekennerd. Het ontvangen van een nieuw boek vind ik geweldig. De nog strakke kaft, het papier en natuurlijk de geur. Wat mij betreft maken ze van die geur een luchtverfrisser.
Over het boek ‘ De IT girl’:
Niet alleen relevant voor IT’ers, maar voor alle vrouwen die in sterk mannelijke
omgevingen werken.
Chantal Schinkels
Auteur | Spreker | Adviseur
FAQ
Veelgestelde Vragen
Q: Wat maakt Chantal anders dan andere sprekers?
Tijdens het event ben ik ook na de keynote benaderbaar voor het publiek en maak graag deel uit van het hele event (in plaats van naar een volgend event te rennen). Als ik deelneem aan een event dan help ik mee om het succesvol te maken. Door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat meer mensen zich registreren tot het zoeken naar manieren om nog meer waarde te leveren aan een specifiek publiek.
Q: Wordt de talk op maat gemaakt?
Mijn lezing bestaat uit een aantal basis verhalen. De meeste event organisaties willen ook liever geen volledig ongeteste lezing. Deze verhalen heb ik al eerder getest en geoptimaliseerd om de meeste impact te kunnen maken. De rest van de lezing heeft nieuwe en originele inhoud die speciaal is afgestemd op de doelgroep.
Q: Op welke type events heeft Chantal al gesproken?
De meeste events zijn tech gerelateerde events in binnen- en buitenland. Maar ook tijdens events voor ondernemers, organisaties en het onderwijs heb ik impactvolle keynotes gegeven.
Q: Wat als je een keynote nodig hebt van exact 26 minuten?
Dan krijg je een keynote van exact 26 minuten. Het maakt het niet welk tijdslot je te vullen hebt. Ik houd me aan de afgesproken tijd, behalve als jij als organisator aangeeft dat er een marge is.
Q: Wat zal Chantal nooit doen?
Ik denk graag met je mee maar er zijn een aantal dingen die ik niet zal doen. Ten eerste slides vol tekst gebruiken tijdens mijn keynote. Ik merk dat het publiek dan minder geneigd is naar het verhaal te luisteren. Daarnaast gebruik ik mijn lezing niet om mijn andere diensten in de schijnwerpers te zetten. Ik lieg niet of verbloem niets maar zal ook geen mensen bashen.
Q: Geeft Chantal ook online keynotes?
Zeker! Natuurlijk ben ik op mijn best voor een echt publiek door de directe interactie. Toch kan ik ook online een prikkelende keynote geven. Zo gaf ik een online keynote voor organisaties zoals Soroptimisten, LeanIN Groningen en Rise & Lead. Deelnemers waren erg enthousiast en er ontstonden mooie gesprekken en discussies.
Q: We betalen onze sprekers niet – de meesten stemmen ermee in om te spreken voor het netwerk en de zichtbaarheid. Doet Chantal dat ook?
Organiseer je een event met een commercieel belang? Dan is er een kleine kans dat ik gratis kom spreken. Het houden van een presentatie kost veel tijd. Wat ik persoonlijk jammer vind aan events waar sprekers niet worden betaald is dat de lezingen verkapte sales pitches worden. Mijn doel is om het publiek de meeste waarde te geven. Dat hoeft mij geen leads op te brengen, het gaat om de inhoud van het onderwerp en dat het publiek met nieuwe ideeën en inspiratie mijn lezing verlaten.
Q: Wij zijn een non-profit of onderwijsinstelling – kunnen we korting krijgen?
Non-profit of onderwijsinstellingen steun ik waar ik kan. Vanzelfsprekend heb ik een zwak voor events waar ik vrouwen in tech kan ondersteunen of jonge mensen kan inspireren. Neem vooral contact op en dan kijk ik wat ik kan doen binnen het realistische.
Q: Is Chantal zo’n spreker die een verkapte sales-pitch houdt?
Nee. In elke lezing hoor je herkenbare ervaringen uit de praktijk. Die ervaringen combineer ik met wetenschappelijke feiten omdat sommige verhalen te bizar zijn om te geloven.
Q: Waar is de kennis en ervaring van Chantal op gebaseerd?
Die kennis en ervaring zijn gebaseerd op tientallen jaren werken in een tech omgeving, het lezen van honderden boeken, onderzoeken, het bekijken van evenzoveel documentaires, het schrijven van twee boeken en het interviewen van talloze mensen in de tech. Daarnaast heb ik diverse events in binnen- en buitenland bezocht en gesproken met experts op verschillende vlakken. Al deze kennis zet ik in tijdens mijn keynotes om het publiek de huidige wereld van technologie te laten begrijpen.