Boek
Het koopinfuus
HOE WE VERSLAAFD WORDEN GEMAAKT AAN ONLINE BESTELLEN
Hoe we op grote schaal aan HET KOOPINFUUS worden gelegd
Je hebt het in een gesprek over een bepaald type sneakers en even later zie je van precies die sneakers online een advertentie. Misschien heb je gemerkt dat je overspoeld wordt door advertenties na het bezoeken van een webshop, maar niet wilde kopen, waarna je wel het product koopt. Of is het je opgevallen dat je net even andere prijzen te zien krijgt dan je partner?
Toeval? Natuurlijk niet. Adverteerders en online retailers verzamelen op grote schaal data over consumenten die ze vervolgens weer inzetten om ons nóg meer te laten kopen. Ze gaan steeds verder in hun drang naar nóg meer data en nóg meer conversie – zonder zich de vraag te stellen of wat ze doen wel ethisch verantwoord is.
‘Online misleiding van consumenten is een serieus probleem.
Het Koopinfuus biedt consumenten en bedrijven eerste hulp bij koopvalkuilen’
Niet te stoppen drang om te blijven bestellen
Online shoppen is een verslavend casino geworden waarbij alles erop is gericht om je door te laten spelen en waarbij je statistisch altijd verliest. Maar liefst 97 procent van de meest gebruikte webhops werkt met een vorm van misleiding. Van artikelen die ongevraagd worden toegevoegd aan je winkelmandje tot accounts die bijna onmogelijk zijn te verwijderen.
Achter die misleiding zit dataverzameling op hoog niveau achter, die bewust wordt ingezet om ons als consument koopverslaafd te maken. Dat geldt niet alleen voor de bekende big tech-bedrijven zoals Google en Amazon: ook in Nederland worden we op grote schaal aan het koopinfuus gelegd waardoor we een niet te stoppen drang krijgen om te blijven bestellen.
Het koopinfuus
Wat is het koopinfuus?
Met het koopinfuus dienen bedrijven consumenten verschillende ‘oplossingen’ toe om ze meer te laten kopen. Denk aan dataverzameling, tracking, beïnvloedingsprincipes, misleidende tactieken en algoritmes.
Het is voor de meeste consumenten een onzichtbaar infuus waarbij ze geen optie hebben om het te weigeren.
Aan het koopinfuus zitten heeft voor consumenten diverse bijwerkingen zoals financiële problemen, overconsumptie en verslaving.
Bedrijven hebben het koopinfuus ontwikkelt om winsten te verhogen, targets te halen en stakeholders tevreden te houden.
Onderwerpen & Thema’s
Hacken van je hersenen
Lees hoe we als mens aankoopbeslissingen maken en hoe bedrijven dit online kunnen beïnvloeden
Big data
Hoe persoonlijke content ervoor zorgt dat je online met je rug tegen de muur staat.
Ethische canvas
Waarom vervagen onze ethische grenzen online en hoe kunnen we daar praktisch mee aan de slag
Bij wie ligt de bal?
In Het koopinfuus onderzoek ik welke grenzen online bedrijven overgaan en laat ik zien waarom (zelf)regulering keihard nodig is. Ik bied bedrijven die wél ethisch verantwoord willen werken een helder overzicht en geef een aanzet voor een nieuwe ethische code voor de hele sector. Daarnaast laat ik je zien wat je als consument kan doen om een koopinfuus te voorkomen.
Paperback of e-book | 272 blz | Omslag Dog and Pony
Over Chantal
Keynote spreker en auteur over Sociale Tech, E-commerce en Meer vrouwen in Tech
Met meer dan tien jaar ervaring in tech en e-commerce ken ik die wereld van binnenuit. Voorheen begeleidde ik development trajecten voor webshops met miljoenen euro’s omzet.
Het boek De IT girl werd genomineerd voor Management boek van het jaar 2022. Mijn tweede boek Het Koopinfuus is gepubliceerd in het voorjaar van 2023. Het behaalde de nummer 4 positie in de Managementboek top 100.
Ik schrijf niet alleen boeken, ik lees ze ook heel graag en sta bekend als boekennerd. Het ontvangen van een nieuw boek vind ik geweldig. De nog strakke omslag, het papier en natuurlijk de geur. Wat mij betreft maken ze van die geur een luchtverfrisser.
Vanaf nu beschikbaar
Bestel vandaag jouw boek
Bestel los exemplaar
Ontvang het boek van de auteur zelf
€22,99
Team of relatiegeschenk?
Vraag voor een offerte aan (vanaf 30 boeken)
Chantal daagt uit om kritisch na te blijven denken over de inzet van tech, big data en AI. Haar oproep tot ethisch acceptabele e-commerce is in deze tijd zeer relevant